niedziela, 6 września 2020

Mity greckie

 TYTUŁ: Mity greckie. Opowieści z zaczarowanego lasu. Nasiona granatu.

AUTOR: Nathaniel Hawthorne

CZYTA: Krzysztof Tyniec

ILUSTRACJE: Józef Wilkoń

WYDAWNICTWO: Buka

ROK WYDANIA: 2020

 LICZBA STRON: 50



Moja fascynacja historią rozpoczęła się w czwartej klasie i tematach dotyczących Grecji i wierzeniach Hellenów. Czekając aż moja córka zacznie poznawać starożytność sięgnęłam po nowe wydanie mitów Greckich. Przeglądając podręcznik do kl. IV widzę jednak, że w tym roku dzieci poznawać będą tylko historię Polski od Mieszka aż do lat 80 XX wieku. Jeśli chodzi o mitologię to w II i III klasie przerabiany był mit o Ikarze i Minotaurze - może na j. polskim będą fragmenty innych mitów?

Dzisiaj chcialabym Wam kilka słów opowiedzieć o publikacji wydawnictwa BUKA. "Nasiona granatu" to 10 część serii, to książka i dwie płyty CD (łączny czas to 97 minut słuchania).

W tej części poznajemy Matkę Ceres w mitologii rzymskiej bogini wegetacji i urodzaju i jej córkę Prozerpinę. Dziewczynka na chwilę pozostawiona bez opieki zrywa na łące kwiaty, zauroczona krzewem którego nigdy wcześniej nie widziała postanawia wyrwać go z korzeniami i rozsadzić - w ten sposób przywołuje króla podziemi Plutona. Król porywa dziewczynkę i zabiera do swojego królestwa. Zrozpaczona Ceres wyrusza na poszukiwania. Jest to znany nam doskonale grecki mit o Demeter i Korze, nie wiem dlaczego tutaj zastosowano rzymskie nazewnictwo. Starożytni nie używali imion bóstw zamiennie, zarówno Grecy jak i Rzymianie mieli swoje mity chociaż wiadome jest iż rzymianie czerpali inspirację z greckich opowieści.

Język prosty i przystępny dla młodego odbiorcy chociaż szczerze przyznaję że Lidka jakoś szczególnie nie była zainteresowana. Audiobook po kilku minutach dziewczyny porzuciły i całość musiałam im przeczytać. Mnie natomiast podobała się interpretacja pana Krzysztofa w połączeniu z doskonale skomponowaną muzyką oddającą uczucia bohaterów.

Ilustracje są dosyć mroczne, ale świetnie oddają treść. Zabawa kreską, światłem i cieniem wpasowała się świetnie w mitologoczny przekaz.

"Nasiona granatu" to przejmująca opowieść o matce szukającej córki, o krainach które przemierza, o mrocznych postaciach które spotyka. Na okładce zasugerowano wiek 8+ myślę że to odpowiedni próg wiekowy (chociaż zależy od dziecka).

Kilka słów od dziewczyn:

Gabi (10 lat) smutna to była historia, Prozerpina została porwana a jej mama nie mogła jej odnaleźć. Podziemne królestwo pełne było cieni i mroku co widać było na ilustracjach. Trochę czytałam sama troche mama, na płycie głos był monotonny (prawda jest taka że nie dała panu Krzysztofowi szansy, bo gra aktorska była tutaj bardzo dobra).

Lidka (8 lat) - jakoś nie spodobała mi się ta opowieść za dużo smutku i dziwnych postaci, za mało przygód.

Jeśli przepadaliście za mitami w czasach szkolnych to ta interpretacja przypadnie wam do gustu. Jeśli planujecie czytać je z dziecimi to wszystko zależy od tego jakie wasze pociechy lubią historie. U nas ta opowieść nie do końca się sprawdziła. 

Do czytania do posłuchania mitologia grecka od wydawnictwa BUKA - sprawdźcie!

8 komentarzy:

  1. Audiobooka chętnie bym wysłuchała, chociaż i ilustracje mnie ciekawią.

    OdpowiedzUsuń
  2. Sama chętnie sięgnę po książkę, taka tematyka zawsze mnie przyciągała, okazja do odświeżenia wiedzy z mitologii. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ta książka jakoś nie przypadła mi do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Z podobną tematyką miałam do czynienia ostatni raz w liceum i lepiej niech tak zostanie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja akurat nie jestem wielbicielką audiobooków, ale uwielbiam mitologię. Każdą. :D Dlatego zapamiętuję tę książkę i mam nadzieję, że uda mi się ją upolować. ;)

    OdpowiedzUsuń