środa, 29 marca 2023

Niebo nad Paryżem

 TYTUŁ: Niebo nad Paryżem 

AUTOR: Małgorzata Niemtur 

WYDAWNICTWO: Filia 

ROK WYDANIA: 2023

LICZBA STRON: 461



Jak dobrze zatopić się w takiej historii i Historii przez duże H. Połączenie wątków obyczajowych i osobistych z wielką polityką. 

Tym razem przeniosłam się do młodej republiki francuskiej do roku 1793. Claire de Chauvel dziewczyna z głową pełną ideałów przybywa do Paryża. W mieście następuje przykre zderzenie z rzeczywistością. 

Claire dostrzega jak ważna jest edukacja i równouprawnienie. Wykorzystuje swój pisarski talent by dotrzeć ze swoimi przekonaniami do większej ilości obywateli. Niestety rewolucja, w którą wierzyła z całego serca odwróci się także przeciwko niej. 

Bardzo mi się podobało to jak autorka splotła losy bohaterów. Wzajemne powiązania niczym pajęcza sieć łączą się w misterny wzór. Ettore syn włoskich imigrantów, Xawier członek Konwentu, Lisette dawna opiekunka Claire na własnej skórze przekonali się co to znaczy rewolucyjna gorączka. 

Na plus tej powieści jest to, że nie przytłaczają w niej fakty historyczne (chociaż przyznaję że musiałam sobie co nieco przypomnieć żeby jeszcze głębiej wejść w fabułę). Autorka skupiła się na  wpływie historii na życie codzienne paryżan. Akcja toczy się ustalonym rytmem równomiernie skupiając zainteresowanie, ja przynajmniej w żadnym momencie nie odczuwałam znużenia. 

Postacie zwłaszcza kobiece zostały fantastycznie skonstruowane. Ich upór w dążeniu do celu, wierność ideałom, walka o swoje ale też dbanie o innych zasługują tutaj na uznanie. Warto jednak zadać sobie pytania:

📍W imię czego warto poświęcić życie?

📍Jak wielką wartością jest przyjaźń? 

📍Czy kobiety wywalczyły sobie równouprawnienie? 

📍Czy edukacja jest drogą do wolności?

 Przeczytajcie, bo po mimo upływu ponad 200 lat pewne problemy nadal są aktualne. 

6 komentarzy:

  1. Ponadczasowość tej historii, przekonuje mnie do przeczytania książki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pewnie też musiałabym sobie odświeżyć wiadomości o Rewolucji Francuskiej ale wydaje mi się że dla takiej książki warto

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobrze, że fakty historyczne nie przytłaczają.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jestem fanką powieści historycznych, więc podobałaby mi się ta książka.

    OdpowiedzUsuń
  5. Myślę, że to jedna z tych książek, które mogą mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zgadzam sie że są pewne tematy które zawsze będą aktualne

    OdpowiedzUsuń